سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 15, 2024
تصاویر/ افتتاحیه همایش ملی دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین

مدیر حوزه‌های علمیه کشور مبانی انقلاب اسلامی و معارف اهل‌بیت (ع) را دارای بُرد بسیار بالا در جهان دانست و گفت: برای حاکم کردن منطق اسلام در رسانه، هنر و فضای مجازی به گرایش‌های جدید علمی نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، امروز سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ در افتتاحیه همایش ملی «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» در سالن شهید آوینی دانشکده دین و رسانه قم بر لزوم به کارگیری رسانه در راستای اهداف الهی و انسانی و اسلامی تاکید کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر اینکه در مسیر رسیدن به این هدف نیازمند شناخت درست غرب هستیم، افزود: بخش‌هایی از تجربه بشری در غرب قابل احترام و بهره‌گیری است. رویکرد درست در برابر آن هم این است که از یک‌سو نباید نفی مطلق کرد و از سوی دیگر هم نباید تسلیم محض غرب شد.

وی ادامه داد: در قرون متاخر با دستاوردهای گوناگونی از غرب مواجهیم که نکات قابل بهره‌برداری فراوانی دارد، اما در عین حال باید دانست که منظومه تمدنی غرب که طی هفت قرن رشد کرده و تعالی یافته است، دارای روح و عناصر باطنی و شالوده‌ای غیر قدسی و غیر الهی است.

مدیر حوزه‌های علمیه یادآور شد: البته این به معنای آن نیست که در فلسفه غرب مکاتب الهی نداریم و یا هنر غربی قدسی نداریم، اما قطعاً یک جهت‌گیری کلان در اندیشه غرب وجود دارد که بشر را متوجه و متوقف در این جهان و معطوف به ابعاد مادی و حسی می‌کند.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: جهت‌گیری این‌دنیایی و مادی و حسی در تمام اضلاع تمدن غربی از جمله رسانه و هنر نفوذ و ظهور دارد، لذا مشاهده می‌شود که نه تنها حوزه سیاست بلکه تمام ابعاد سبک زندگی و رسانه و هنر غربی تحت تاثیر این جهت‌گیریِ ویژه است.

برای حاکم کردن منطق اسلام در رسانه، هنر و فضای مجازی به گرایش‌های جدید علمی نیاز داریم

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه هنگام هر اقدامی در پرتو گفتمان اسلام ناب باید به مقوله فوق توجه داشت، افزود: عدم توجه به مقوله‌ی «روح جاری در پس‌زمینه تمدن غربی» باعث می‌شود که فعالیت‌ها اثرگذار نباشد. کسی که نتواند روح موجود در پس‌زمینه تمدن غربی را کشف کند و به بنیادهای آن بی‌توجه باشد، نمی‌تواند در میدان نقش مفید ایفا کند و قطعا تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه فرزندان و نوجوانان ما علی‌رغم تدوین متون، در فضایی قرار دارند که متاثر از الهامات و جهت‌گیری‌های تمدن غربی است، گفت: کار دشواری است و در این مسیر به یک غرب‌شناسی منصفانه، دقیق و عمیق در سطوح دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز علمی از سوی مشعل‌داران تبلیغ فرهنگ و رسانه نیاز داریم.

آیت‌الله اعرافی با تاکید بر لزوم نفوذ به لایه‌های عمیق‌تر منظومه تمدنی غرب، گفت: این پس‌زمینه‌ی منظومه تمدن غربی است که دنیای جدید را جهت داده و مسیطر بر جهان امروز است، لذا باید رگه‌های ناهمگن آن با گفتمان انقلاب اسلامی شناخته شود.

وی خاطرنشان کرد: برای حاکم کردن منطق اسلام در حوزه رسانه، هنر و فضای مجازی به گرایش‌های جدید علمی نیاز داریم. همچنین برای رسیدن به این هدف باید به کلان پروژه هوش مصنوعی در این حوزه توجه کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه بر لزوم فعالیت جدی علمی با رویکردهای فلسفی کلامی، اخلاقی و ارزشی و نیز رویکرد بین‌المللی در چهار قلمرو رسانه، هنر، فضای مجازی و هوش مصنوعی تاکید کرد.

برای حاکم کردن منطق اسلام در رسانه، هنر و فضای مجازی به گرایش‌های جدید علمی نیاز داریم

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت رویکرد فلسفی کلامی در این چهار قلمرو، افزود: اندیشه حکمی اسلام در هر قلمرو را باید با روش اجتهادی شناخت. حاکم کردن فلسفه و حکمت اسلامی در حوزه رسانه، هنر، فضای مجازی و هوش مصنوعی نیاز به کار علمی بیشتری دارد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه دانشکده دین و رسانه در بخش فقه رسانه فعالیت‌های خوبی داشته است، بر اهمیت توجه به مسائل فقهی و حقوقی در حوزه رسانه و هوش مصنوعی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه متناسب با درخت‌واره رشته‌های حوزوی، برخی از اهداف مربوط به چهار قلمرو رسانه، هنر، فضای مجازی و هوش مصنوعی علمیاتی شده است، افزود: نگاه به حوزه علمیه در درخت‌واره نگاه خاص نیست؛ بنابراین گسترش مرزهای علوم اسلامی در هر نهاد علمی مورد توجه این درختواره بوده است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت منفعل نبودن در تحولات سریع حوزه هوش مصنوعی، عنوان کرد: آینده‌نگری در حوزه هوش مصنوعی بسیار مهم است که اگر وجود نداشته باشد، امواج این پدیده‌ی نوظهور بسیاری از امور و زیرساخت‌ها را ویران خواهد کرد.

آیت‌الله اعرافی تاکید کرد: هدف این است که حوزه علمیه در عرصه هوش مصنوعی پیشگام باشد. بر این اساس اکنون بین ۷۰ تا ۱۰۰ متخصص حوزوی در کلان پروژه هوش مصنوعی و اجتهاد در حال فعالیت هستند.

برای حاکم کردن منطق اسلام در رسانه، هنر و فضای مجازی به گرایش‌های جدید علمی نیاز داریم

آیت‌الله اعرافی مبانی انقلاب اسلامی و معارف اهل‌بیت (ع) را دارای بُرد بسیار بالا در جهان دانست و گفت: رویکرد بین‌المللی در تولیدات رسانه‌ای و هنری مهم است، چرا که جهان به‌هم‌پیوسته بوده و هر تولید هنری ما می‌تواند در جهان موج مثبت یا منفی ایجاد کند.

مدیر حوزه‌های علمیه اتصال اذهان عمومی با اندیشه‌های گفتمان اسلامی را از وظایف مهم رسانه‌ها برشمرد و گفت: بازنمایی ارزش‌های متعالی قدسی و معارف دینی در قالب تولیدات هنری می‌تواند معادلات بسیاری را تغییر دهد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه معتقد است در حوزه تولیدات هنری باید سخاوتمندانه هزینه کرد، گفت: گاهی یک فیلم و اثر فاخر هنری می‌تواند فرهنگ جامعه را متحول کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha